Helt vildt havfiskeri

Fotogalleri

Vi kunne ikke holdes væk, og vi måtte prøve det fantastiske Røst igen. Vi mente at nu kunne Røst da ikke overraske os mere, da vi nu var der for tredie gang, men som det kan ses af billederne formåede Røsthavet endnu engang at overraske os.

Jeg har igen været egoistisk og kun vist mine egne fisk dog langt fra alle dem jeg fangede

Jeg kunne dog ikke undlade, at vise den flotte flynder som Kenny fangede (28 kg) og der også lige et billede af den største flynder, der blev fanget der oppe (48 kg).

Torsk

Flot torsk over de magiske 10 kilo

Endnu en måler torsk fra norske havet. Ny personlig rekord 17,0 kg

En flot torsk. Mange af måler torskene blev genudsat

Endnu en flot målertorsk

Her har vores skipper Jørgen sørme også fået lov til at komme med på billedet

En heftig torske duble (13 + 7 kg)

Sej

En flot sej over 10 kilo. Faktisk den største sej der blev fanget denne uge 15.8 kilo (ny personlig rekord)

Endnu en flot måler sej

Andre billeder

Den største flynder, der blev fanget mens jeg var på Røst. Vægt utroelige 48 kilo

Norskehavet viser sig fra sin bedste side og så med gude fiskeri så kan det ikke blive bedre

Ja så var vi på Røst igen for tredie år i træk, og det var igen en fantastisk oplevelse. Fiskeriet på Røst har tidligere været opreklameret,som det stor sejmekka som det stadig er, men som det vil fremgå af min beretning er der efterhånden ved at komme mange andre arter ind som bifangst eller hvad man nu kan kalde det. Et er ihvertfald sikkert Røst er et fiskeparadis, og hvis du ikke har fanget en måler endnu (fisk over 10 kilo) kan jeg kun anbefale dig Røst - jeg vil ikke garantere at du fanger en fisk over 10 kilo - men det er tæt på.

Turen var ligesom i 2003 og 2004 arrangeret Jan og Bo's lystfiskershop og var et udmærket arrangement. Specielt var det dejligt, at der var arrangeret sådan at tre af lystfiskerne (Jørgen, Charley og Lars) kørte derop i bil, og vi derfor havde mulighed for at få noget af det tunge grej med - primært pirke. Vi vidste fra de andre år, hvor mange pirke, der kunne blive brug for i løbet af de seks  dag vi skulle fiske deroppe, så det var bare rigtig dejligt at de kunne trandsportere noget grej for os.

Vi var ialt 14 lystfiskere, der tog flyveturen til over Stokholm og Bodø d. 27 juni 2005. Jan Christoffersen ( Jan og Bo Lystfiske shop) var taget derop en uge tidligere med et andet hold, så det var dejligt at have en fortrop til at finde de gode fiskeområder.

Trond vores vært og skipper for perioden stod og tog imod os da vi ankom til Røst, og det var en meget hjertelig modtagelse, men man kender ham jo efterhånden også godt efter at have været der tre år i træk.

Da vi ankom var vejret ikke det bedste, og da vi i vejrudsigten havde set, at vi ville få gudevejr de næste par dag (3 - 5 m/s), valgte vi ikke at gå ud samme aften vi ankom, men ventede til næste morgen hvor vi også var 110 % klar.

De andre år havde vist os, at det var suverænt at fiske fra småbåd deroppe, og da det flaskede sig således, at vi (Kenny og jeg) kunne komme med "Skarven" en af de mindre både var vi bare klar til at hoppe ombord. Vi var så heldige, at Jørgen gerne ville sejle for os, og det var vi rigtige glade for, da det godt kan være lidt tricky at finde ud af skærgården og ud på de gode fiskepladser.

Vi startede med vores første fiske dag med et stop på Hausen (en knold som garvede Røst fiskere kender rigtig godt) også kaldet Hovsaen, da den næsten garantere bundbid og mistede pirke. På Hausen mede vi efter torsk med småsej (1 - 1,5 kg), som vi fangede næsten hele tiden. Vi havde hjemmefra udviklet vores eget lille system, således at vi kunne sætte to trekroge i småsejen inden vi lod den gå ned til de sultne torsk på bunden. Denne lille "opfindelse" virkede helt fantastisk, og både Kenny og jeg fangede på Hausen nogle gode måler torsk.

Efter et stykke tid ledte vi lidt efter storsejen, og Kenny skulle selvfølgelig også prøve at mede efter storsej (det kan man bare ikke). Det vidste hverken Kenny eller fisken for pludselig fik han et godt hug, som tog så alvorlig udløb, at den en overgang blev vurderet til en helleflynder, det viste sig dog at være en rigtig flot sej på 14 kg, og sådan en bandit kan altså bare tage udløb selvom bremsen på TLD 15 er næsten på maks.

Den første dag fiske vi i 10 timer, så synes vores arme, vores kroppe, vores alting, at det var på tide at tage i land, men vi havde også den dag fanget 14 fisk over de magiske 10 kilo med 6 måler til Kenny og 6 til mig de resterende to blev fanget af vores gode skipper Jørgen.

Den næste dag startede ligeledes på Hausen med at fange nogle småsej, som skulle bruges til agn resten af dagen. Kenny kunne jo selvfølgelig ikke modstå fristelsen til at agne op med en friskfanget småsej og lade den gå til bunden. Pludeselig var der godt flex på klingen, og Kenny bevægede sig fra side til side i båden for at følge fiske. Jørgen og jeg synes det så underlig ud, sådan plejer hverken torsk eller sej at opføre sig. Efter ca. 15 minutters kamp råber ja nærmest skriger Kenny - HELLEFLYNDER- og vi kaster alt hvad vi havde i hænderne, for at stå klar med gafferne. Fisken kom til overfladen, og opførte sig faktisk pænt. Det var først da den var kommet op i båden, at den gik lidt amok, men det var intet at regne for den krigsdans som Kenny udførte, da han havde fanget sin første flynder. Vi stod og kiggede lidt på den og kunne godt se, at det var en stor fisk, men vi blev alligevel enig om at forsøge at veje den, og heldigvis var vores bismervægt stor nok til at veje den 28 kilo store helleflynder, som Kenny havde fanget.

Ikke for at det skal hengå i glemsel stod jeg faktisk og fangede en flot måler torsk på 13,5 kg samtidig med at Kenny pjattede rundt med sin fladfisk.

Resten af dagen kunne vi ikke rigtig komme ned efter den fantastiske fangst af Kenny, men vi fangede stadig mange rigtig flotte måler torsk, og da dagen havde vi fanget 20 fisk over 10 kilo fordelt på 18 torsk, 1 sej og 1 helleflynder.

Næste dag startede med en lidt hård sejltur, da der var en del gammelsø og det kan altså godt mærkes når man sejler i en lille båd. Også denne dag mede vi en del med småsej og vi fik mange gode store torsk. Faktisk fangede vi total den dag 12 fisk over de 10 kilo. Vi satte (ligesom de tidligere dage) en stor del af de fisk vi fangede ud igen, og tro mig det er en speciel oplevelse at sætte en 13 - 15 kilos fisk ud igen. De fisk vi fangede på lavt vand (indtil 30 meter ) var der ikke noget problem i at sætte ud. Fisk vi fangede på en 30 - 60 meter skulle lige "udluftes" inden de kunne sættes.

D. 1 juli var vi med Skarven igen, og denne gang havde vi taget Jan Christoffersen ( Jan og Bo Lystfiske shop). Det er jo altid rart at have en letmatros med, hvis der skal ordnes lidt tovværk eller gaffes nogen fisk. Nå spøg til side, vi havde en dejlig dag, hvor vi først forsøgte et godt torske spot, hvor jeg formåede at fange en rigtig flot torsk på ikke mindre end 17 kg, der faktisk er min personlige rekord (indtil nu). Denne dag fandt vi faktisk også nogle storsej, og jeg var så heldig at fange en stor sej på 15.8 kilo, så denne dag lykkedes det mig faktisk at sætte personlig rekord både på torsk og sej.

Den 2. juli var vi taget med en af de andre småbåde "Spurven" og denne dag var vi i selskab med Jørgen og Charly. Denne dag fiskede vi i lidt andre områder end vi havde gjort tidligere, men der var sørme også måler fisk på denne position (der er sgu nok fisk overalt på Røst). Jeg fangede denne dag 2 sej og 2 torsk over de magiske 10 kilo.

På vores sidste var tågen lige pludselig kommet til Røst, og da der ikke er radar på de småbåde kunne de ligesom ikke rigtig sejle nogen stedder hen. Vi (Kenny og Søren) var så heldige, at vi måtte komme med den store båd (som havde radar). Der var en del frafald denne dag (folk var nok ved at været lidt fisketrætte, da de alle havde fanget mange gode fisk). Denne dag gik også rigtig godt for mig, og jeg fik også oplevelsen af at få en dobbel af måler sej (11,0 + 11,5 kg), og når sådan to torpedoer har bidt på krogen er det bare med at holde i stagen det bedste man har lært, og håbe på at fiskene på et eller andet tidspunkt bliver trætte - det gjorde de da heldigvis. Udover de to måler sej kunne jeg jo ikke lade være med at tage to måler torsk denne dag, så en rigtig god dag at slutte af på.

Det var så lidt om mine oplevelser på Røst i 2005, som stadig er et fiskemekka for dem der drømmer om stor sej og stor torsk, og hvis du tager derop, så kan der være en god chance for at møde mig deroppe. Jeg skrev nøjagtig det samme som afslutning af min fangst rapport fra 2004

De hårde faks fra min fangstrapport:

19 torsk over 10 kilo optil 17 kg (personlig)
 12 sej over 10 kilo bla. en dobbel optil 15,8 kg (personlig rekord)