Helt vildt havfiskeri

Video/Fotogalleri

(da det er min hjemmeside har jeg været egoistisk og kun vist mine egne fisk selvom mine

medfiskere også fange mange flotte fisk). Morten og Starfigtheren er dog kommet med

10 Juli 2003

10_7 sej 10,5.jpg (54704 bytes) 10-7 sej 11,5.jpg (50767 bytes)10_7 sej 10,5_2.jpg (66771 bytes)  fishlove.jpg (38195 bytes)

Sej 10,5            Sej 11,5          Sej 10,5                Fishlove

10_7_kuller.jpg (57629 bytes)

Pæn kuller

11 Juli 2003

11_7 sej 10,5.jpg (68873 bytes)

Sej 11

12 Juli 2003

12_7 sej 10,1.jpg (76012 bytes) 12_7 sej 11.0.jpg (60123 bytes)

Sej 10,1 Kastgrej     Sej 11,5

13 juli 2003

13_7 sej 10,5.jpg (51593 bytes) 13_7 sej 12,7.jpg (56167 bytes)

Sej 11,2                 Sej 12,7

14 juli 2003

14_7 torsk 11.6.jpg (55393 bytes)

Torsk 11,6

15 juli 2003

15_7 torsk 16,0.jpg (74206 bytes) 15_7 sej 11,5.jpg (40384 bytes) 15_7 sej 13,0.jpg (49575 bytes)

Torsk 16             Sej 10,0              sej 10,5

I  perioden 9 - 16 juli 2003 var jeg sammen med 12 andre på en tur til Røst på fiskeri efter torsk og storsej.

Det var en fantastisk oplevelse som kun meget vanskelig lader sig nedfælde på elektronisk form, men jeg vil dog forsøge alligevel.

Turen var arrangeret Jan og Bo's lystfiskershop og var et udmærket arrangement, hvor de praktiske ting som flyrejse og overnatning var arrangeret hjemmefra, så vi skulle egentlig bare fange nogen fisk.

Umiddelbart efter ankomst mødte vi Trond, som skulle være vores skipper og guide for ugen. En rigtig hyggelig Nordmand og vi fandt hurtig ud af at der ikke var var noget i denne verden der kunne bringe Trond ud af fatning. Det var var bare grejt eller det fiksar jag -- en herlig skipper.

Vi var alle mand meget opsat på at komme ud og fiske, og det blev derfor aftalt at vi skulle stikke ud to timer efter ankomst. Som sagt så gjort, vi stak ud kl 22.00. Det kan jo virke mærkeligt, at stikke ud på dette tidspunkt, men Røst ligger ca. 100 km nord for polarcirklen så der var midnatssol og vejret var fantastisk i hele den periode vi var der - det var faktisk havblik de fleste dage.

På den første tur havde en del af os et mindre problem, da vores grej ikke var kommet frem til Røst. Det kunne simpelthen ikke være i det mindre fly og stod derfor opmagasineret i Bodø. Men heldigvis kunne låne af hinanden og Trond var flink til at skaffe os noget fornuftigt tøj.

På vejen ud den første dag oplevede vi at vandet kogte med småsej (2 - 4 kg) og det var jo bare noget der tændte også endnu mere. Vi startede med at fiske torsk og allerede i første eller andet træk var den første måler torsk på dækket 15,7 kg. Efter yderligere et par træk sejlede vi ud efter stor sejen, og det varede ikke længe inden vi fik kontakt med dem. Sejen er en fantastisk  fisk og det er helt utroligt det udløb denne fisk kan tage selv på et TLD 15 med næsten blokeret bremse. Jeg var så heldig at få tre måler sej den  første dag hvor vi fiskede fra kl 22.00 til ca. 08.00.

På Røst er det vigtig at følge tidevandet da fisken rigtig er i hugget omkring tidevandsskiftet .d. 10/7-2003 tog vi igen ud kl 22.00. Vi havde normalt tre både men den ene havarerede desværre, så vi måtte sejle ind igen, men det var måske også godt nok da vinden var rimelig kraftig hvilket gav nogle kraftige Atlanterhavsbølger. Da vejr udsigten så helt fantastisk ud blev vi enig om at vente indtil kl 04.00 næste morgen inden vi stak ud i gen.

d. 11/7-2003 startede vi igen med torske fiskeriet og her lykkedes det at få de første + 20 kg torsk på dækket. Jeg var ikke så heldig med torskene, men havde et par gevaldige bundhug således at det allerede var begyndt at svinde i vores sparsomme lager af pirke.

Efter et par timer efter torskene var det tid til storsejen igen, og jeg var heldig igen og fange to over de magiske 10 kg. Man kan meget let blive afhængig af den vidunderlige følelse når storsejen hugger.

d. 12/7-2003 Gik på samme måde først efter stor torsk, hvor der igen blev fanget + 20 kg torsk og hvor jeg valgte at ofre lidt fiskegrej til havguden. Men vi skulle jo også ud efter stor sejen. Stor sejen stod på ca. 170 m vand og ved flere lejligheder var der buler/stimer på optil 40 meters højde. Den måde vi fiskede dem på var at lade pirken gå til bunden (det kunne godt tage sin tid) herefter spinde op alt hvad man havde lært og havde kræfter på sej huggede og stoppede effektivt indspindingen tog herefter et par udløb på 30 - 40 meter, hvor efter den stor kamp startede. Tidligere har shads og jigshoveder været næsten dødbringende, men vi fandt ud af at almindelige pirke (300 - 400 gr) og gummimagger var mindst lige så effektive. Når sejen bliver overvundet på 130 - 140 meter kan den ikke genudsættes. Dette er årsagen til at småbådende på Røst primært fisker storsej på mindre dybder, men Trond ville gerne have de fisk vi fangede, så vi kunne med god samvittighed  fiske på 130 - 140 m. Jeg var igen heldig og overliste 2 af Nordhavets tunfisk over de magisk 10 kg.

d. 13/7-2003 Startede igen med torske fiskeri og min pirkebeholdning viste, at jeg skulle fiske meget forsigtigt, hvis jeg skulle have pirke til alle dagene. Der var flere, der forsøgte at agne efter stortorsken og det gav også belønning til en enkelt som fik en torsk på 23 kg (turens største). Endelig gik det ud efter storsejen og jeg fangede sørme også denne dag to sej over målet og endda en på kastestang. Fisken på kastestangen gav mig en fight på 15 - 20 minutter, hvor jeg flere gange ikke havde kontrol på noget som helst. På vej op igennem vandet huggede det grådige dyr endda på en anden prik, men fisken blev tilkendt mig, da jeg havde haft den lange fight.

d. 14/7-2003 Nu havde vi faktisk alle sammen fanget en del stor sej og efter aftale med Trond ville vi forsøge et andet område. Denne tur blev og så meget speciel, da der blev fanget mange forskellige arter: Helleflynder, Havtaske, Havkat. Da vi næsten var på vej hjemad, var jeg så heldig at overliste en torsk på 11,6 kg, det var dejligt også at fange sådan en fætter. Vi havde også tid til sightseeing den dag og så søpapegøjer og havørne- jow Røst har næsten det hele.

d. 15/7-2003 Var turen sidste fiske dag. Vi kunne faktisk ikke forstå, hvor alle dagene var blevet af. Den sidste dag ville vi igen prøve stortorsken, og vi ville da også tage pænt afsked med stor sejen. Jeg var heldig den dag at fange en torsk på 16 kg, hvilket er min største torsk til dato og endelig fangede jeg 4 storsej med den sidste på 14,3 kg. (hvilket mærkeligt nok også er personlig rekord.)

Turen til Røst var helt fantastisk og jeg må jeg skal igen op og hilse på storsejen og igen føle dens enorme kræfter.

De hårde faks fra min fangstrapport:

2 torsk over 10 kilo optil 16,0 kg (personlig rekord)
 14 sej over 10 kilo optil 14,3 kg (personlig rekord)